Štefan Medzihorský, ředitel a majitel Podnikatelského institutu PYRAMIDA, s.r.o.

S Pyramidou o osobnom rozvoji a dobíjaní energie

Rozhovor so Štefanom Medzihorským, riaditeľom a majiteľom Podnikateľského inštitútu PYRAMIDA, s.r.o.

28.1.2010 - Doporučujeme

PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský je od roku 1992 riaditeľom a majiteľom Podnikateľského inštitútu PYRAMIDA, s.r.o., ktorý tvorí a realizuje vzdelávacie programy a projekty pre firemné vzdelávanie a poskytuje široké služby v oblasti poradenstva, psychodiagnostiky, Assessment a Development Centier i individuálneho a skupinového koučingu. Narodil sa v roku 1946 v Bratislave. Od roku 1990 do roku 1992 bol riaditeľom Ústavu zvyšovania kvalifikácie manažérov pri ekonomickej fakulte Vysokej školy poľnohospodárskej v Prahe. Je viceprezidentom Asociácie trénerov sociálne psychologického výcviku, absolventom výcviku argumentácie The Bronx Debate US Association a lektorských kurzov Know How Found. Ďalej je členom Českej asociácie koučov.

Je tiež autorom publikácie ASERTIVITA a odborných článkov v časopisoch HR forum, Moderní řízení, Poradce podnikatele, Personál a ďalších. Ako expert na medziľudské vzťahy pôsobil v mnohých rozhlasových a televíznych programoch. Je erudovaným odborníkom, známym lektorom a dlhoročným externým spolupracovníkom vysokých škôl. Ako lektor, konzultant a tréner sa zameriava na manažérske vzdelávanie a osobný rozvoj zamestnancov firiem. Medzi jeho osobné záujmy patrí architektúra, dramatické umenie, šport a cestovanie.

Vaša spoločnosť pomáha rozvíjať predovšetkým tzv. mäkké zručnosti. Ktoré z nich podľa Vás slovenským manažérom najviac chýbajú?

Slovenským manažérom podľa mňa najviac chýbajú nasledovné zručnosti:

K - Komunikácia - teda umenie naslúchať, pýtať sa, prezentovať, argumentovať, získavať a presvedčovať

A - Asertivita - vnútorná istota a sebavedomie, schopnosť odolávať manipulácii, ovplyvňovať a presadzovať

L - Leadership - s predchádzajúcim súvisiaci Leadership, aktivizujúca forma motivácie a vedenia ľudí vlastným vzorom a predovšetkým schopnosť energizovať seba, kolegov, podriadených, celé týmy

AS - Antistress - zvládanie seba samého, tiež záťažových situácií, schopnosť vysporiadať sa s trémou, aktuálnym i dlhodobým stresom k udržaniu psychickej a fyzickej kondície a celkového zdravia

 

Aké metódy im môžu pomôcť zdokonaliť sa v týchto oblastiach?

V zásade sú 4 účinné metodické postupy. Všetky sú pochopiteľne aktivizujúce.

a) induktívne-analytický postup od konkrétneho k všeobecnému, analyzovať prípady, situácie a zovšeoobecňovať získané informácie pre širšie použitie.

b) konštrukčne-riešiteľský (ktorý môže nadväzovať na predchádzajúci). Patrí sem tiež projektové riadenie; podieľať sa na riešení, konštrukcii systému, procesov, projektov. Učiť sa riešením konkrétnych problémov, ako modelových, tak reálnych z vlastnej praxe.

c) nácvikovo-tréningový. Opakovaným precvičovaním v meniacich sa podmienkach, pre získanie zručností aplikovateľných i v iných (obdobných) typoch situácií.

d) lektorsky výukový. Vrcholnou formou je, keď účastníci alebo absolventi učia konkrétnu "mäkkú zručnosť" druhých. Iste viete z vlastnej skúsenosti, že tým sa človek sám najviac naučí. Už príprava prezentácie núti manažéra podrobne premýšľať o súvislostiach, sama prezentácia a následná diskusia sú dôležitou platformou stotožnenia sa s touto zručnosťou. Najviac potom pôsobí trénovanie druhých, kde sa tréner osobne zapája, predvádza možný postup a poskytuje spätnú väzbu trénovaným manažérom. Tu naviac uplatňujeme tzv. zástupné učenie (vnútorým spracovaním skúseností druhých) a tendenciu k napodobňovaniu vzoru s prvkami zážitkovej pedagogiky u účastníkov i u manažéra v roli trénera.

 

Často skloňovaným termínom v tejto súvislosti je tiež emocionálna inteligencia. Čo presne tento pojem znamená?

Emocionálna inteligencia všeobecne predstavuje schopnosť identifikovať emócie, prežívať ich, rozumieť im a riadiť ich. Je to určitý potenciál mozgových procesov, nielen prostý súhrn rysov osobnosti. Od emocionálnej inteligencie je potrebné odlíšiť osobnostné rysy, ktoré s ňou bezprostredne súvisia, ale netvoria jej súčasť. Záujem o emocionálnu inteligenciu vznikol na základe zistení, že napríklad niektorí vysoko inteligentní ľudia sú v živote neúspešní, zatiaĺ čo iní s nižším IQ si vedú prekvapivo dobre. Príčinou neúspechu sú často emocionálne faktory: obavy, strach, agresia či naopak odstup, ktoré ľudom bránia v efektívnejšom využití svojich schopností.

Ďalej je potrebné rozlišovať medzi pojmami EI (vrodený potenciál emocionálnej inteligencie) a EQ (aktuálnou výškou merateľnou testami). Emocionálna inteligencia nie je protikladom bežnej inteligencie - je to jedinečný priesečník oboch. Ukazuje sa, že myseľ, emócie a telo nepracujú oddelene, ale pôsobením biologických procesov su naopak úzko prepojené. David Goleman v roku 1995 publikoval knihu Emotional management. Táto kniha sa v mnohých zemiach stala bestsellerom a podporila záujem verejnosti o túto oblasť. Najdôležitejší nástroj emocionálnej inteligencie predstavuje sebauvedomenie - schopnosť uvedomovať si svoje emócie. To je základná zručnosť k tomu, aby sme so svojími emóciami zaobchádzali správne.

Odhaľovanie napr. deštruktívnych emócií vo chvíľach, keď sa začínajú tvoriť a nie až potom, čo sa už prejavili v našom správaní. Uplatnenie emocionálnej inteligencie je dôležité i pre rozvoj kreativity.

Úspech v povolaní nezaručujú ani schopnosti, ani emocionálna inteligencia či kognitívna inteligencia sami o sebe, ale ak pôsobia spoločne. Aktuálnu výšku emocionálnej inteligencie (EQ) je možné zvyšovať a k tomu je najdôležitejšia predovšetkým os sebauvedomenie - sebaovládanie. V osobnom živote vedie zvýšená emocionálna inteligencia k zostrenému vnímaniu reality a tým prispieva k otvorenej komunikácii a porozumeniu medzi ľuďmi.

Našim klientom pomáhame k rozvoju emocionálnej inteligencie a kreativity pomocou diagnostiky formou testov a development centier k vyššiemu sebauvedomovaniu štruktúry vlastnej osobnosti, identifikáciou silných a slabých stránok. Pri pomoci v ďalšom rozvoji EI vychádzame v zásade zo zistených silných stránok.

 

Čo môže Váš klient očakávať od osobného poradenstva a koučingu?

Skutočne osobnú pomoc, konkrétne zameranú. V osobnom poradenstve spoločný rozbor situácie a hľadanie optimálneho riešenia. Psychológ môže i doporučiť postup alebo prístup, ktorý sám vzhľadom k okolnostiam a osobnosti klienta považuje za najspoľahlivejší, s menšími nárokmi na čas a energiu, menej riskantný alebo taký, ktorý menej ohrozí osobnostnú rovnováhu klienta.

Kouč je oproti tomu viac sprievodcom klienta na ceste životom alebo pracovnou kariérou. To pri tzv. rozvojovom koučingu. Napríklad pri rozvíjaní kompetencií, v ktorých koučovaný nedosahuje potrebnú úroveň. Tento typ býva rozsiahlejší. U koučingu zameraného na riešenie konkrétnych situácií sprevádzame manažéra, často i s využitím GROW modelu Sira Johna Whitmora. Od cieľov, ktorých chce dosiahnuť cez fakty - skutočnosť, ktorú rieši až k možnosti zmeny a motivácie, vrátane vlastnej vôle ju uskutočniť. Tento typ koučovania je väčšinou kratší, ide o niekoľko sedení.

Zásadný dôvod, pre ktorý koučing naši klienti za posledných 6 rokov stále viac požadujú je, že rešpektuje originalitu každého jedinca a uvoľňuje jeho kreativitu k možným, často nadštandartným riešeniam.

 

Predstavte nám špecialitu Vášho inštitútu - Veľkú relaxačnú pyramídu.

Keď som sa ešte ako študent farmácie dozvedel o objave Ing. Drbala, ako je možné brúsiť žiletky pod pyramídou, bol som ako prírodovedec k tejto veci skeptický. Keď som sa potom dočítal, že na neho v roku 1959 získal patent, bolo mi jasné, že si to musím overiť. Vyrobil som si z lepenky pyramídu, umiestnil ju podľa kompasu tak, aby os strán prebiehala smerom sever - juh a umiestňoval pod ňu do 1/3 výšky žiletky. Holil som sa s nimi 2 roky, až do konca štúdia. Každú žiletku (vtedy balíček Astier za 2,50 Kčs) som tak dokázal použiť 20x i viac. Počítam, že členovia klubu Sysifos, ktorí v zásade robia dôležitú prácu v obrane proti šarlatánom, ale namietajúci voči uvedenému efektu, si sami takéto holenie nevyskúšali. Dnes si takéto pyramídy i s návodom odnášajú naši poslucháči a hlásia, že fungujú i na moderné viacbritvové holiace stojčeky. Záujemcom návod na zostrojenie pyramídy môžeme zaslať.

Pretože táto skúsenosť ukazuje, že pyramída koncentruje energiu, postavili sme v našom inštitúte Veľkú relaxačnú pyramídu, kam chodia poslucháči cez prestávky relaxovať a dobiť energiu.

 

Pomáhate tiež predchádzať tzv. burnoutu alebo vyhoreniu. Ako?

Syndróm Burn-out alebo vyhorenie sa v stúpajúcej miere prejavuje pri profesiách, kde je hlavnou zložkou činnosti práca s ľuďmi, kontakt s nimi a závislosť výsledku vlastnej práce na ich hodnotení alebo na ich zmene. Sú to dnes okrem pracovníkov v školstve či zdravotníctve tiež početné pozície vo firemnom manažmente, zvlášť v personalistike. Burn-out syndróm tvorí rad symptómov, ktoré sa prejavujú v troch oblastiach: psychickej, fyzickej a sociálnej.

Kľúčové pre rozvoj burn-out syndrómu je emocionálne a kognitívne vyčerpanie a celková únava. Syndróm sa rozvíja na bázi chronického stresu. Pre zvládnutie a hlavne predchádzanie syndrómu vyhorenia pracujeme s našími klientmi v niekoľkých úrovniach. Jednak vysvetlením z čoho syndróm vzniká, aké sú jeho príznaky v oblasti psychickej, fyzickej i v úrovni sociálnych vzťahov. Upozorníme na rizikové faktory a navrhneme cesty ako znižovať riziko toho, že sa u konkrétneho človeka syndróm vyhorenia prejaví. Významnú úlohu tu hrajú spôsoby zvládania stresu. Tie s klientmi priamo natrénujeme formou relaxačných cvičení a techník, ktoré pomáhajú v prevencii a zvládaní burn-out syndrómu.

 

Popíšte nám Váš tréning krízovej komunikácie.

Tréneri účastníkov vedú k získaniu nadhľadu nad aktuálnou situáciou a dodržiavaniu racionálneho postupu. Prvá časť tréningu je ošetrenie emócií zúčastnených ďalšími vypočutiami, analýza a motivácia k riešeniu. Súčasťou celkovej metodiky je nácvik mediačných postupov, s aplikáciou asertivity a diplomacie.

 

Aké nároky kladiete na svojich lektorov? Venujete sa tiež ich ďalšiemu rozvoju?

Naši lektori sú prakticky všetci taktiež certifikovaní tréneri. Často nadväzujú na základné poznatky v oblasti soft skills i projektového riadenia a ďalších oblastí, ktoré už naši klienti, zvlášť tí z TOP manažmentu, v zásade majú. Ide o to, aby ich dokázali uplatňovať a k tomu služi tréning zručností a zvyšovania kompetencií. Z uvedeného plynú nároky na našich lektorov. Vedľa dôkladnej znalosti témy, ktorá je samozrejmosťou, je to prax v práci so skupinami, zručnosť aplikovať vlastné relevantné poznatky a zručnosti z oblasti psychológie, andragogiky, didaktiky s prvkami zážitkovej pedagogiky. To všetko s cieľom najvyššej efektivity jednotlivých kurzov, tréningov, ale i celých vzdelávacích a rozvojových projektov.

Sami sa o svojich lektorov - trénerov staráme. Pomocou interných seminárov ako kotrenéri a pri supervíziách získavajú od služobne staršich kolegov psychológov kvalifikovanú spätnú väzbu, hodnotenie a podnety k ďalšiemu rozvoju.

 

Čo Vás na Vašej práci najviac baví?

To, že nám spolu s kolegami táto práca umožňuje veľmi rôznorodé aplikácie psychológie a ďalších spoločenských vied. Ako sa ukazuje, zrejme tým dokážeme byť užitoční ako začínajúcim podnikateľom, malým a stredným firmám, tak aj veľkým nadnárodným spoločnostiam. I keď každej z týchto skupín v rozdienych až špecifických oblastiach.

 

Chystáte na jeseň nejaké zaujímavé akcie na Slovensku či v Čechách?

Je toho viac. Novinkou sú rekvalifikačné kurzy akreditované MŠMT v príťažlivých odboroch. Napr. lektor/lektorka, tréner/trénerka a mnoho ďalších. Každý, kto potrebuje pre svoje (nové) zamestnanie alebo podnikanie tieto zručnosti, ich môže získať alebo rozšíriť svoju kvalifikáciu. Na Slovensku pokračujeme v úspešných kurzoch, napr. pre spoločnosti Novartis a Delvita, od 17. septembra budeme mať v Prahe v priestoroch podnikateľského inštitútu PYRAMIDA veľmi príťažlivú výstavu dvoch autoriek obrazov s africkými motívmi pani Radu Tesaro a Emily Kirby.

 

Doplňujúce otázky:

Obľúbený autor, kniha: např. Exupéry: Citadela, Quintilianus: Základy rétoriky, Gray: Muži sú z Marsu a ženy z Venuše

Obľúbená hudba (alebo skupina, spevák/speváčka): Podľa nálady, napr. Hapka, Žbirka, Kubišová, Kabáti, Divokej Bill ... alebo aj Spirituál kvintet

Obľúbená činnosť: Pracovne koučing, osobne plávanie

Čoho sa bojíte: Osobne o ničom neviem, samozrejme o svojich blízkych

Váš najväčší pracovný úspech: 17-ročné pôsobenie Podnikateľského inštitútu PYRAMIDA a úspechy našich klientov

Vaše motto: "Človek môže v živote dosiahnuť takmer všetko, záleží na cene, ktorú je za to ochotný zaplatiť."

Obľúbený nápoj: Dobré červené víno

Obľúbená rozhlasová stanica: Český rozhlas 1, Frekvence 1

Obľúbené miesto: Francúzsko

Obľúbené periodikum: Hospodářské noviny, Respekt, National Geographic

Obľúbený server: www.google.com; www.idnes.cz a pochopiteľne www.educity.cz a www.educity.sk

Kým alebo čím by ste chceli byť v budúcom živote: Skúsení terapeuti používajú vstupovanie do minulých životov ako liečebnú metódu bez toho, že by trvali na ich existencii. Môžem tak urobiť i obrátene a predstaviť si svoj život po živote. Chcel by som byť múdrym človekom, mudrcom, pokiaľ taká funkcia bude ešte existovať.

 

Tento rozhovor bol pripravený v spolupráci s firmou:



Ďalšie informácie Vám radi poskytneme prostredníctvom EduCity, prosíme, kontaktujte p. Bartičku info@educity.sk alebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytlačiť rozhovor