Iveta Uhrová

Pomôžeme vám na ceste k výkonu a úspechu

Rozhovor s Ivetou Uhrovou, konateľkou a výkonnou riaditeľkou spoločnosti a_set, s.r.o.

31.8.2012 - Doporučujeme

Iveta Uhrová pôsobila v rokoch 1991 až 2006 ako vedúca odboru personálneho manažmentu a riaditeľka HR v Slovenskej sporiteľni. Od roku 2007 je konateľkou a výkonnou riaditeľkou spoločnosti a_set, s.r.o., ktorá sa zaoberá rozvojom ľudí a procesov vo firmách. Špecializuje sa na rozvoj manažérskych zručností (strategický manažment, riadenie firmy, riadenie výkonnosti, stanovovanie cieľov, rozhovory v manažérskej práci, situačné vzdelávanie), rozvoj manažmentu vo firme (teamworky zamerané na dohodnutú tému) a personálny manažment (firemná kultúra, personálna stratégia, kompetenčné modely a cielená stabilizácia, hodnotenie, cielený rozvoj a efektívny systém odmeňovania a vzdelávania, personálny controlling, ťažké a nepríjemné rozhodnutia).

Aké trendy v rozvoji ľudských zdrojov na Slovensku pozorujete v poslednej dobe?

Firmy sa zameriavajú hlavne na efektívne využívanie personálnych nákladov, hľadajú optimalizačné riešenia na jednej strane, cielenejšie a adresnejšie využívanie zdrojov. Na druhej strane si uvedomujú dôležitosť motivácie a spokojnosti zamestnanca. Riadenie výkonnosti, kompetenčné modely a cielený rozvoj potenciálu zamestnancov sú na popredných miestach v personálnych stratégiách firiem. Prioritnou témou HR politík je aj identifikácia a práca s talentami a rozvojové programy pre manažérov. Firmy si plne uvedomujú dôležitosť a poslanie role manažéra.

Čo by ste odporučili firmám, ktoré chcú optimalizovať svoje procesy riadenia ľudí tak, aby udržali krok s dnešnou dobou a konkurenciou?

V prvom rade odporúčam zapojiť do optimalizácie zamestnancov. Zaangažovať ich na zmenách. Má to výhody – pomôžu pri mapovaní procesov a tým aj lepšie pochopia zmeny. Podporovať ich návrhy riešení. Obzvlášť je potrebné aktívne zapojiť do optimalizácie manažérov. Zabezpečiť ich spoluzodpovednosť a vzájomnú spoluprácu. Dôležité je, aby manažéri pozerali na firmu ako celok, z nadhľadu. Nevidieť len svoju sféru zodpovednosti a hlavne nevidieť za procesmi konkrétnych ľudí. Preto odporúčam realizovať optimalizáciu procesov s externou spoločnosťou. Tá zabezpečí nadhľad, nezainteresovaný názor a nové pohľady a riešenia.

Jednou z východzích možností je personálny audit. Sú personálne audity vhodné i pre malé firmy?

Áno, personálne audity sú vhodné pre všetky firmy. Nezáleží na veľkosti. Pomocou auditu sa zisťuje schopnosť zamestnancov vykonávať zverenú prácu, zisťuje sa ich potenciál, slabé a silné stránky. Mám svoju osobnú skúsenosť. Aktívne som spolupracovala na audite vo firme s 5000 zamestnancami a vykonala som audit aj vo firme so 6 zamestnancami. Personálny audit poskytne komplexný obraz o efektivite personálu.

Čo by malo nasledovať po personálnom audite?

Výsledky personálneho auditu by mali slúžiť k zefektívneniu personálneho riadenia. K lepšej vyťaženosti ľudí, optimalizácii systemizácie pracovných miest, cielenému rozvoju zamestnancov, riadenému kariérovému plánovaniu i celkovej mobilite zamestnancov.

Aké manažérske zručnosti podľa vás vo firmách stále chýbajú a aké metódy ich rozvoja odporúčate?

Situácia na trhu sa výrazne zmenila, prichádza nová generácia zamestnancov, vývoj ide stále dopredu a všetko je rýchlejšie a rýchlejšie. Firmy „tlačia“ na výkon oveľa viac ako to bolo v minulosti. Nie je čas, výsledok sa očakáva okamžite. Čo sa týka manažérskych zručností, a nie len tých, chýba schopnosť vedieť sa vcítiť do potrieb iných, pochopiť ich požiadavky, vedieť počúvať... Mať trpezlivosť zapojiť ľudí do diania, nebáť sa delegovať. A čo som prekvapená, stále je veľký priestor učiť manažérov dobre viesť hodnotiace rozhovory. Využiť riadenie výkonnosti, stanovovanie cieľov a rozhovory na motiváciu a cielenú prácu so svojimi zamestnancami. Nám sa najviac pri rozvoji manažérskych zručností osvedčila metóda dvoch lektorov (hard + soft zručnosti spolu) a prepájanie tréningu s konkrétnymi „reálnymi“ workshopmi.

Čo by ste poradili jednotlivcom, ktorí sa chcú zlepšovať v riadení ľudí?

To naozaj závisí od jednotlivca. Od jeho doterajších skúseností a praxe, ako aj jeho potrieb a samozrejme od aj jeho silných a slabých stránok a potenciálu v oblasti riadenia ľudí.

Aký je záujem na Slovensku o koučing? Vedie skôr ten individuálny alebo tímový?

Záujem o koučing neustále narastá. Firmy si uvedomujú, že koučing je vysoko efektívny nástroj rozvoja a motivácie ľudí. Individuálny využívajú firmy hlavne pre vrcholový manažment. Zároveň preškoľujeme manažérov, aby si rozšírili techniky a štýly riadenia a využívali koučing v praxi. Tímový koučing sa stáva stále žiadanejšou formou práce s tímami. Pre tímový koučing treba však iné zručnosti ako pri individuálnom. Preto, ak sa firma rozhodne, aby sme preškolili manažérov, pretrénovali zručnosti kouča, musíme vedieť, čo je zámerom tréningu. Ako bude / má byť koučing uplatňovaný v praxi.

V akých oblastiach riadenia ľudských zdrojov pozorujete trend záujmu o outsourcing?

Najčastejšie je to záujem o spracovávanie a výpočet miezd. Firmy využívajú externé spracovanie z dôvodov optimalizácie personálnych i prevádzkových nákladov, eliminujú riziko zastupiteľnosti a nemusia sledovať legislatívu v mzdovej oblasti. Nemusia zakupovať a neustále aktualizovať software na spracovanie miezd. To je úloha a zodpovednosť dodávateľa.

HR outsourcing ponúka mnoho firiem, v čom je tá vaša špecifická?

Naša spolupráca je založená na dlhoročných a praktických znalostiach i skúsenostiach našich ľudí. Ponúkame spoľahlivý a proaktívny prístup. Záleží nám na spokojnosti našich klientov. Preto aktívne informujeme klienta o zmenách, možnostiach zefektívnenia personálneho riadenia. Údaje a informácie, ktoré máme a vedia klientovi pomôcť, radi odovzdáme. O tom by však lepšie vedeli porozprávať naši klienti.

Aké požiadavky musia spĺňať vaši lektori a konzultanti?

Jednoznačne sú to ich dlhoročné praktické skúsenosti, ktoré musia chcieť a zároveň i vedieť odovzdávať v praxi. Podľa potrieb klienta vyberáme najvhodnejšieho lektora / konzultanta do konkrétneho projektu. Musia to byť odborníci, ktorí neustále pracujú na svojom osobnostnom i odbornom rozvoji a musia mať schopnosť sebareflexie. Po každom projekte vyhodnocujeme spätné väzby účastníkov i klienta a s výsledkami pracujeme. Zároveň to musia byť ľudia, ktorí majú nadhľad. Vidia súvislosti a vedia pretaviť teóriu do praktických potrieb klienta.

Čo pripravujete na tohtoročnú jeseň a budúci rok?

Jesenný a zimný plán kurzov a seminárov už je aktuálny. Ponuku sme obohatili o nové kurzy pre manažérov, nové trendy v marketingu a hlavne sme zaviedli pri mnohých témach (obzvlášť personálneho manažmentu) novú formu vzdelávania – jeden deň kurzu a jeden deň workshopu. Chystáme zvlášť témy pre konateľov a majiteľov firiem a semináre pre rozvoj podnikateľského a finančného myslenia. Zaujímavou novinkou je aj rozvoj mediačných zručností pre pracovníkov HR.

Tento rozhovor bol pripravený v spolupráci s firmou:



Ďalšie informácie Vám radi poskytneme prostredníctvom EduCity, prosíme, kontaktujte p. Bartičku info@educity.sk alebo na tel. (+420) 731 169 890

Vytlačiť rozhovor